sunnuntai 6. syyskuuta 2009

05. - 06.09.2009 Liettua Vilna KN

Matkasimme Veikon kanssa Liettuaan Vilnaan kahteen kansalliseen näyttelyyn yhdessä loistavien matkakumppaniemme eli Saijan, Fidon ja Fayzan kanssa. Perjantaiaamuna starttasimme kukonlaulun aikaan ja suuntasimme Tallinkin Starilla kohti Tallinnaa. Autoon oli pakattu kaikkea mahdollista mitä saattaisimme tarvita mm. teltta, tuolit ja kumisaappaat.

Matkalla Tallinnasta Vilnaan pysähdyimme muutaman kerran ulkoiluttamaan koiria ja itseämme. Ostimme evästä näyttelypäivää ja matkaa varten Pärnun Rimistä. Matka Liettuaan sujui joutuisasti ja illalla klo 18.30 maissa saavuimme kohti hotell Ehotel Tennistä, jonka Saija oli netistä löytänyt. Navigaattorimme ehti jo ilmoittaa meidän saapuneen päämäärään ja mitä näimmekään: hautausmaan ja sen ränsistyneen talousrakennuksen sekä Vilna Arenan takapihan sekä suuren urheiluhallin. Hmm. ajoimme vielä hetken eikä hotellia näkynyt missään, vain iso parhaat päivänsä nähnyt koulurakennus. Kaarsimme auton Vilna Arena pihaan ja päätimme lukea karttaa ja pissattaa koirat, jotka siinä kohdin jo suorastaan lauloivat kolmiäänisesti oltuaan koko päivän kiltisti häkeissään autossa. Koirat ulos ja eikun vilkaisu taivaalle ja Saija huomasi Vilna Arena takaa pilkistävän Ehotel tenniksen kyltin! Olimme turvallisesti perillä! Iltalenkkinä kiersimme Areenaa ja sen hyviä nurmikoita ja veimme koirat huoneisiin. Söimme kanaa, riisiä ja currykastiketta + vihreitä papuja (se toinen lämmin ruoka mitä oli tarjolla). Ruoka oli tosi hyvää ja juoman kera maksoi vain 8,50 euroa. Huoneet olivat modernit yhden hengen huoneet - loistavat!

Lauantaina lähdimme hyvissä ajoin kohti näyttelypaikkaa Vilnalaista urheiluhallia. Paikka löytyi aika pian vaikka mitään kylttejä ei ollutkaan, ulkona liikkuvat rotukoirat paljastivat meidän olevan oikeassa paikassa. Veiko oli päivän ROP + RYP-5 ja sai junnusertin ja oli myös ROP-juniori. Samalla Veikosta leivottiin LV JMVA sekä BALT JMVA! Fidolle sertti, LV MVA ja BALT MVA ja Fayzalle junnusertti ja LT JMVA. Tuomarina oli liettualainen Audrone Babianskene. Illaksi hotelliin ja hyvää ruokaa taas ja saimme iltalenkin tehdä vesisateessa.

Sunnuntaina Fido oli päivän ROP ja sai sertin, Veikolle junnusertti, ROP-juniori ja Fayzalle junnusertti. Tuomarina oli liettualainen Beata Petkevica. Emme enää jääneet ryhmäkehiin vaan pakkasimme auton ja starttasimme noin klo 14 kohti Riikaa, jossa yöpyisimme su-ma välisen yön. Matka sujui joutuisasti huoltoasemalta ostettuja kinkkujuustopanineja syöden. Saavuimme Riikaan illalla ja navigaattorin mukaan tulisimme yöpymään keskellä autoliikkeitä tai Riika Areenan pihalla. Eikun huoltoasemalle ja paikallinen englantia osaamaton taksikuski osasi näyttää hotellimme olevan noin 50 metrin päässä. Päätieltä ei vain ollut mitään kylttiä hotellille. Hotel Skanste sijaitsee Riika Areenan takaa kulkevan kadun varrella ja oli perussiisti hotelli ja huoneissa oli jääkaapit (harvinaista!).

Aamupalaa emme ehtineet maanantaina nauttimaan, koska lähdimme maanantaina kohti Tallinnaa jo klo 6.15 aamulla, joten siitä ei voi antaa arviota. Hotellista ei saanut illalla ruokaa joten lähdimme etsimään ruokakauppaa ja löysimme Rimin, josta ostimme kanaa ja riisiä ja fetasalaattia ja siideriä janojuomaksi. Ostimme myös aamupalaksi jugurttia sekä sämpylät ja mehua. Pysähdyimme Pärnussa jaloittelemaan ja olimmekin Tallinnassa jo klo 10.30. Ulkoilutettiin koirat Selverin pihanurmikolla ja teimme hyödyllisiä ostoksia Selverissä. Kun satamassa ajoimme lippuluukulle aloitti takaosan kolmikko haukku-ulina-laulu konsertin joka jatkui siihen asti, kun pääsimme auton kanssa jonoon odottamaan laivaan ajamista. Avasimme etuovet ja haukkuminen kuului taatusti kaikille, jotka odottivat laivaanmenoa. Vieressä olevasta autosta mustalaismies kysyi varovasti 'Onko teillä paljonkin koiria autossa?' Juu, on meillä vastasin, vaikka tuskin mies vastaustani kuulikaan. Mustalainen kysyi vielä 'Ostitteko ne Tallinnasta?' No, ei oltu ostettu vaan ihan olivat omia! Veiko, Fido ja Fayza rauhoittuivat, kun pääsivat ulos autosta ja saivat jaloitella hetken. Koirat takaisin autoon ja mustalaisen mielestä Veiko on varmaan näistä kolmesta vanhin, koska oli kaikista hiljaisin!

Hyvä reissu ja voisin lähteä uudelleenkin! Kiitos Saijalle taidokkaasta ja turvallisesta ajamisesta ja rapsutuksia Fidolle ja Fayzalle mukavasta matkaseurasta. Fidon mielestä olenkin jo ihan kiva kaveri, koska pussaili meikäläistä hotellilla siihen malliin, että korvanikin ovat nyt puhtaat! Fido oikein käpertyi syliin ja sekös oli Fayzasta raivostuttavaa ja heti piti ottaa Fidoa hännästä kiinni!

Kahden kerroksen väkeä: Fayza ja Fido, alhaalla Veiko

1. Onnea jälleen menestyksestä ja uusista titteleistä!

Anniina & kooikerpoitsut

2. Onnea hienosta menestyksestä lenkkikavereille!