lauantai 15. elokuuta 2015

Bornholm

Teimme koirien ja ohjaajan kanssa lomareissun Tanskan Bornholmiin. Matkaan lähdimme keskiviikkona 12.08.215 Viking Linen laivalla Turusta Tukholmaan.

Torstaina 13.08.02015 matkasimme ajaen halki Ruotsin Tukholmasta Ystadiin, etelään. Matkalla pysähdyimme jaloittelemaan, tankkasimme ja koiratkin ulkoilivat. Ajosää oli hyvä, ei moittimista. Ohjaaja ajoikin puolet matkasta, ensimmäistä kertaa ulkomailla. Ystadissa olimme lautan lähtöön verrattuna jo hyvissä ajoin kolmen jälkeen ja kävimme kävelemässä kaupungilla ja syömässä. Koirat pääsivät mukaan terassille ja samassa paikassa olikin syömässä muitakin koiria.

Brahehus
Ystad
Menimme klo 1830 katamaraanilautalla Ruotsin puolelta Bornholmiin, laivalla saattoi syödä jotain pientä ja pieni taxfreekin löytyi. Matka kesti 1:40:00 ja koirat olivat autossa matkan ajan, ilmahaka ja tuulettimet päällä. Moni oli tuonut koirat myös ylös matkustajatiloihin ja ne makasivat pitkin pöytien alusia ja käytäviä. Satamasta oli vielä non puolen tunnin matka hotellille, joka sijaitsi saaren pohjoisosassa. Majoituimme Gretha's Pension nimisessä paikassa, joka oli hyvä tähän tarkoitukseen. Illalla vielä lenkitimme koirat läheisellä rannalla ja kyllä uni tuli nopeasti.

14.08.2015 perjantaina oli ihan vapaapäivä ja lähdimme aamupalan jälkeen kiertämään saarta autolla. Upeita maisemia ja mukavia kyliä riitti, tuulista toki oli kaikkialla, kun kerran oltiin saarella. Illalla kävimme etsimässä näyttelypaikan ja kävimme pystyttämässä teltan kehän viereen. Illalla teimme kunnon lenkin pitkin Hammershusin linnanraunioita, jotka olivat saaren pohjoisosassa lähellä hotellia.

15.08.2015 lauantaina oli Bornholm kv:n ensimmäinen näyttelypäivä Rönnessä eli saaren pääkaupungissa. Veiko ei päässyt kehään, kun oli maanantaina ollut lääkärissä ja sai tropit korvatulehdukseen, joka oli ilmeisen ärhäkkä, kun Veiko kommentoi Ylvalle sen korvien tutkimista murisemalla reilusti ja yleensä Ylva on Veikon tutkinut ilman mutinoita. Hilary sai tulokseksi val-eri1 sa pn2 vara-cacib eli ei ihan nappisuoritus tämäkään. Kaiman Primo sai onnekseen sertin ja vara-cacibin ja Primosta tuli Tanskan muotovalio. Onnea Kaisa! Näyttelyn jälkeen kävimme vielä Rönnen keskustassa  ja pyöreän kirkonkin löysimme, ne ovat niitä Bornholmin spesiaaleja.

16.08.2015 sunnuntaina oli toinen näyttelypäivä ja Veiko ei ollut edelleenkään kehässä. Hilary sai vain eri- eli Tanskaan tullaan suuntaamaan kyllä uudelleen, mutta milloin, se jää nähtäväksi. Lähdimme yhtä lauttaa suunniteltua aikaisemmin Ruotsia kohti. Majoituimme yhdeksi yöksi etelään, sillä yötä kohden ei huvittanut ajaa halki Ruotsin. Tulimme perille pimeällä ja majapaikka oli Husargårdens bed&breakfast paikka, muutoin hieno,mutta talon jack russel ei olisi ollut Veken kanssa hyvä kaveri. Hilaryä väsytti sen verran jo tässä vaiheessa, ettei sekään lämmennyt russelille. Aamupala ja huone olivat loistavat ja isäntäpariskunta oli mukava. Oikein hyvä yhden yön paikka.

17.08.2015 maanantaina lähdimme ajamaan Sjöbosta kohti Tukholmaa. Siellä olin varannut Kungens Kurvasta Hotel Månen, joka oli tämän reissun kehnoin. Jos pitää hm. ulkomaalaisista, niin hotelli on juuri sinua varten, yhden yön siellä nukkui, ei enempää (vaihdoimme huonetta, kun ikkuna ei mennyt kiinni ja toisessa huoneessa taas ikkunat olivat rikki ja ne oli teipattu kiinni, suihkussa putket olivat hallitsevat). Illaksi menimme klo 18 Drottningsholmiin, jossa oli "Promenad med Hilary i Drottnignsholm" - kiitos Yvonnen ja paikalle tuli 17 kooikeria omistajineen ja pari rotuun tutustujaa sen lisäksi. Kävelimme lenkin puistossa ja vapaana ulkoilevat pääsivät juoksemaan puistossa olevalle koirasaarelle. Veikon kanssa odottelimme mantereen puolella. Illalla oli hotellissa erittäin rauhallisia koiria.

18.08.2015 tiistaina nukuimme pitkään ja kävimme ostoksilla Kungens Kurvan liikkeissä ja kävimme vielä uudelleen Drottningsholmissa kävelemässä, kun sää oli niin kaunis. Hilary tykkää piehtaroida ja kanadanhanhet olivat myös jättäneet muistoja nurmikolle ja Hilary tuoksui lenkin jälkeen vähän erilaiselle. Onneksi lähdimme Yvonnelle iltapäiväkahville. Hilary pääsi uimaan Unnyn ja Ellyotin kanssa ja uskalsi hypätä laiturilta veteen! Hilary sulautui Yvonnen laumaan hyvin, ainoastaan Maya korotti äänensä Hilarylle, mutta Maya onkin sairaslomalla oleva eläkeläinen tällä hetkellä ja silloin saakin olla kärttyinen. Yvonne luona oli kaksi pentua n. 9 viikkoiset Robyne ja Kyro. Hilary ihmetteli vähän heitä, mutta muuten oli talossa ja pihalla niin paljon hajuja, että niitä tutkiessa aika kului hyvin. Lähdimme hyvissä ajoin satamaan ja silti meinasi tulla Tukholman ruuhkassa kiire. Tallinkin laivalla tulimme takaisin kotiin keskiviikkona 19.08.2015. Sää suosi koko reissun ja kyllä Bornholm oli niin kaunis ja idyllinen paikka, että sinne voisi suunnata toisenkin kerran ihan vaan kokonaan lomalle.

Lisää kuvia löydät täältä.