sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Molètai

22.05.2015 perjantaina lähdimme pikaiselle reissulle kohti Liettuaa. Aamun ensimmäisellä lautalla (klo7.30 Tallink Star) menimme ylitse ja laiva oli täpösen täynnä mm. nuoria menossa pelaamaan jalkapalloa tms. Meillä oli koko päivä varattu matkantekoon ja pysähdyimme aina, kun siltä tuntui. Perinteinen pysähdyspaikka on Pärnussa.

Riikan jälkeen pysähdyimme Heselle Iecavaan ja tankkasimme samalla Statoililla. Ruokakaupassa kävimme vasta lähempänä Panevėžysissa. Liettuan puolella olikin useita tietyömaita ja se hidasti matkantekoa jonkun verran. Hotellin olin varannut Anykščiaista, josta oli noin tunnin matka näyttelypaikalle Molètaihin. Hotellimme oli Nykcsio Namai niminen hotelli, joka osoittautui varsin hyväksi valinnaksi. Huoneessamme oli tilava alakerta ja sängyt parvella, sekä parveke. Parvelle johtavat portaat olivat puiset ja niin jyrkät, ettei koiria laskettu yläkertaan ollenkaan.

Kävimme hotellin ravintolassa syömässä ja alkuruoka, pääruokana kanaa ja lasi skumppaa maksoi 7,66 €. Aamiainen ei ollut mikään runsas, mutta paistetuilla kananmunilla ja smetanalla pärjää...

23.05.2015 lauantaina lähdimme aamupalan jälkeen kohti näyttelypaikkaa, kehä olikin heti aamusta. Navigaattorin kanssa sai taas tapella, että se suostui viemään meidät perille. 14 km matka Anykščiaista Utenaan johtava tie oli huonoin tie, mitä tällä reissulla oli ajettavana. Tie oli yhtä rakennustyömaata ja nopeus max 50 km/h.

Lauantaina olimme kehässä heti kolmantena rotuna ja tuomarina oli norjalainen Svein Helgesen. Molemmat koirat saivat huippuarvostelut ja Veikosta tuli päivän ROP ja Hilary oli odotetusti VSP. Molemmille myös Liettuan sertit ja cacibit. Yritin kehäsihteerille kertoa, ettei Veiko sitä tarvitse, mutta ymmärrys ei ollut ihan samalla tasolla. No, ei siitä haittaakaan ole. Jäimme odottamaan ryhmiä ja saksalainen tuomari nosti Veikon ryhmässä 6. parhaan joukkoon (3 sijoitettiin). Ihan kiva juttu! Veikolla oli kyllä mahdottoman hauskaa kehässä ja se nautti siitä täysin siemauksin. Häntää heilutettiin siihen tahtiin, että meinas irrota!

Hotelliin päästyämme käytiin koirien kanssa lenkillä ja syömässä ravintolassa. Euroviisuja katsottiin myös hetken aikaa.

24.05.2015 sunnuntaina saimme aamulla rauhassa pakata ja käydä lenkillä ja aamupalalalla, kun kehä oli vasta yhden jälkeen. Tuomarina meillä oli Irina Azen, Valkovenäjältä. Tulos oli koirien osalta sama, kuin lauantaina. Tuomari kysyi vielä kehän jälkeen Veikon ikää, eikä ollut sitä uskoa. 7+ vuotias sirkuskoira oli kehässä...

Harmi, ettei voitu enää jäädä ryhmiin, kun lähdimme ajamaan kohti Riikaa heti kehän jälkeen. Riikaan oli näyttelypaikalta reilun neljän tunnin ajomatka ja ryhmät päättyivät lauantaina noin klo 18 ja sillä aikataululla olisimme olleet pimeällä perillä Riikan päässä. Liettuassa ja Latviassa ajaminen vaatii kuskilta skarppina oloa, joten miellyttävämpää on ajaa valoisalla. Kerran kauan aikaa sitten olemme ajaneet pimeässä Vilnasta Riikaan lumimyrskyssä ja näkyvyys oli ihan oikeasti järkyttävän huono, muutamia metrejä. Vaikka nyt ei ollut lunta luvassa, niin turvallisuus ennen kaikkea. Ja toisaalta, ei minulla ollut niitä talvilomapäiviä tämän enempää ja tiistaiksi oli jo mentävä töihin...

Jäimme hotelli Baltvillaan yöksi ja maanantaina jatkoimme matkaa kohti Tallinnaa. Tallinnassa teimme ostoksia ja lenkitimme koirat ja klo 16.30 Tallink Superstarilla tultiin kotimaahan takaisin. Rankka reissu, kun autossa tuli istuttua yli 1300 kilometria, mutta koirat olivat reissussa tyytyväisiä, kun isäntäväki oli mukana ja ruokahuolto ja lenkitys toimii. Ei sitä muuten reissulle viitsisi lähteä, ellei se sujuisi koirien kanssa näin helposti.

Hilary sunnuntaina kehän jälkeen

Lisää kuvia löydätte täältä ja näyttelyarvostelut voi käydä lukemassa täältä.